Talmanus - så här kan du introducera Habitud
För att nå våra mål och samtidigt ha en hållbarhet i vårt arbete behöver vi vara ett bra team, eller hur?
Därför är mitt förslag att vi ska arbeta med en teori som heter åtta principer för framgångsrika team samt övningar från en metod som kallas Habitud.
Det hela går till så här: Vi kommer göra en anonym enkät. Utifrån resultatet kommer alla att få rösta på vilken av åtta principer för framgångsrika team som vi vill jobba med. Om du vill att vi jobbar igenom alla principer kan du rösta på den första principen så tar vi det därifrån.
Utifrån vald princip kommer vi alla att få föreslå övningar till teamet. Dessa övningar kommer jag leda på våra teammöten. För att ge ett exempel kan vi göra en på en gång: Hur många har fått positiv feedback den senaste veckan, hand upp? Det finns hundratals sådana övningar i Habitudmetoden. Det finns allt från enkla övningar till svårare. Jag tänker att det viktiga är att vi får in denna teamutveckling som en vana - även om det ibland blir väldigt korta övningar. Ibland kanske vi lägger fem minuter på en övning, ibland en halvtimme.
De åtta principerna finns beskrivna i boken Ensam eller stark - åtta principer för framgångsrika team för den som är intresserad av att veta mer.
Vi kommer alltså att göra en kartläggning i form av en enkät, rösta fram en av de åtta principerna, föreslå övningar, göra övningar på möten och sedan göra en kartläggning igen för att se hur det gått. För att utvärdera vårt arbete kommer vi att göra en team debrief där vi pratar om vad målet var, om vi lyckats nå målet, vad vi gjort bra för att nå målet och vad vi lärt oss.
Om vi gillar metoden kan vi upprepa det hela i en ny omgång av att välja övningar utifrån kartläggningen, göra övningarna och sen utvärdera hur det gått. Det kan vara realistiskt att hinna med 1-4 omgångar på ett år.
Jag får stöd i detta arbete från ett företag som heter Psykologifabriken, som utvecklat metoden och plattformen Habitud. (Om ni har Habitudledarutvecklare i er organisation kan du nämna att du får stöd av dessa). Jag ska presentera vårt arbete i ett nätverk för Habitudtränare när vi gjort kartläggningen, tränat och gjort kartläggningen igen.
Om vi gillar metoden kan vi upprepa det hela i en ny omgång av att välja övningar utifrån kartläggningen, göra övningarna och sen utvärdera hur det gått. Det kan vara realistiskt att hinna med 1-4 omgångar på ett år.
Jag får stöd i detta arbete från ett företag som heter Psykologifabriken, som utvecklat metoden och plattformen Habitud. (Om ni har Habitudledarutvecklare i er organisation kan du nämna att du får stöd av dessa). Jag ska presentera vårt arbete i ett nätverk för Habitudtränare när vi gjort kartläggningen, tränat och gjort kartläggningen igen.
Hur låter detta? Några frågor?