Tre bra saker idag

Skriv ned tre bra saker som har hänt dig idag. Fundera på varför situationen inträffade. Beskriv situationen så detaljerat du kan. Vad hände, vilka var där och hur kändes det?
Läs mer...
Lyckligare på fritiden

Tre bra saker idag

Hur har ditt mående påverkats av att göra detta?

Forskarna såg i sin studie att skriva om tre bra saker ledde till ökad lycka direkt efteråt, men det höll också i sig sex månader senare! Genom att göra den här övningen kan du bli bättre på att upptäcka de positiva händelserna framåt. Och då är det lättare för dig att dyka ner i dem och engagera dig i dem mer helhjärtat.

Referens: Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American psychologist, 60(5), 410.
I sitt vardagliga liv är det lätt att fastna i de saker som går fel eller inte är som vi önskar. Vi tar de bra sakerna som händer oss och våra bra relationer för givet. Då kan vi missa chanser för att må bra och komma närmre andra. För vardaglig lycka är de små händelserna som att någon låter dig gå före i kön i affären eller att du har en varm jacka en kall vinterdag. I den här övningen får du träna dig på att uppmärksamma, komma ihåg och njuta av de bra sakerna i ditt liv just nu. Lyckopsykologen Martin Seligman har sett att ens välmående ökar både i stunden och på sikt av den här övningen. Genom att reflektera över orsaken till de positiva händelserna plöjer du fåran för att odla tacksamhet - något som också ger dig ökat välbefinnande. Låter det bra? Testa att skriva ned detta varje kväll under några veckor och se hur ditt mående påverkas!