Stoppa mötesdominot

När du får en mötesinbjudan till ett beslutsmöte, reflektera om du har all information du behöver. Om inte, be om informationen eller be möteshållaren att planera om agendan.
Läs mer...
Lyckligare på jobbet

Stoppa mötesdominot

Bra jobbat! Kanske har du en bricka mindre i ditt mötesdomino nu?

Hur vet du om det  är ett möte för informationsdelning eller för beslutsfattande? Om du missar mötet, får du inte tycka till om omorganisationen då? Eller kan du läsa ikapp informationen på mejlen i efterhand? Hur vet du vad som förväntas av dig från de andra på mötena du kallas till? En nyckel kan vara just att identifiera vilken sorts möte det är.
Vi tar ett möte om det! Trött på att höra de orden? En svensk forskargrupp har sett i studier att det ökade behovet av samverkan för att lösa komplexa uppgifter leder till behov av fler möten. Det får en dominoeffekt med möteskedjor: morgonmöten, planeringsmöten, för- och eftermöten. För att stoppa mötesdominot - var förberedd till mötet så att så mycket som möjligt kan avhandlas på plats. Är det ett beslutsmöte eller informationsmöte? Har du fått den informationen du behöver i tillräckligt god tid för att bidra konstruktivt till beslutsfattandet?