
6. Förebygg konflikter
Vad innebär det att förebygga konflikter?
Psykologen och forskaren Morton Deutsch definierar konflikt som “en kamp mellan individer eller grupper som upplever oförenliga mål, begränsade resurser eller att andra hindrar dem från att nå sina mål”. De tidigare principerna hjälper oss alltså att både förstå konflikter och att förebygga dem. Att förstå om det faktiskt finns oförenliga mål eller om det mest är en upplevelse underlättar.
Psykologen och forskaren Morton Deutsch definierar konflikt som “en kamp mellan individer eller grupper som upplever oförenliga mål, begränsade resurser eller att andra hindrar dem från att nå sina mål”. De tidigare principerna hjälper oss alltså att både förstå konflikter och att förebygga dem. Att förstå om det faktiskt finns oförenliga mål eller om det mest är en upplevelse underlättar.
Vad kan förebygga konflikter?
Konflikter uppstår mer sällan där omständigheterna är gynnsamma. Om ni har tydliga mål, mål ordnade i prioriteringsordning och mål som inte går emot varandra minskar ni risken för konflikter. Samma sak om ni har individuella roller vars mål är synkade med varandra. Sannolikheten för gnissel minskar om du får information om viktiga saker som påverkar ditt arbete eller om du får tycka till om beslut som påverkar dig mycket. Om du får positiv feedback kan du vara säker på om du gör rätt saker på jobbet. Om ni har psykologisk trygghet i teamet minskar risken att små irritationsmoment växer sig större. Kort sagt: de tidigare principerna kan användas som ett sätt att förstå och förebygga konflikter.
Konflikter uppstår mer sällan där omständigheterna är gynnsamma. Om ni har tydliga mål, mål ordnade i prioriteringsordning och mål som inte går emot varandra minskar ni risken för konflikter. Samma sak om ni har individuella roller vars mål är synkade med varandra. Sannolikheten för gnissel minskar om du får information om viktiga saker som påverkar ditt arbete eller om du får tycka till om beslut som påverkar dig mycket. Om du får positiv feedback kan du vara säker på om du gör rätt saker på jobbet. Om ni har psykologisk trygghet i teamet minskar risken att små irritationsmoment växer sig större. Kort sagt: de tidigare principerna kan användas som ett sätt att förstå och förebygga konflikter.
Varför är det bra att förebygga konflikter?
Konflikter leder sällan till något bra. Även det som kan upplevas som nödvändiga och konstruktiva konflikter om arbetsuppgifter kan leda till minskad produktivitet.
Konflikter leder sällan till något bra. Även det som kan upplevas som nödvändiga och konstruktiva konflikter om arbetsuppgifter kan leda till minskad produktivitet.
Knep för att göra övningar för att förebygga konflikter
Habitudövningarna siktar på att se situationer som kan skapa konflikter och att se vilka beteenden som uppstår i dessa situationer. Ett genomgående knep är att leta just efter situation och beteende snarare än personlighet och person. Använd gärna god samtalsmetodik i form av följdfrågor och sammanfattningar för att verkligen försöka förstå vad dina kollegor upplever. Tänk på att Habitud är en metod som syftar till att stärka det som redan fungerar, så om ni har aktiva konflikter behöver ni ta in hjälp av HR eller konsulter för att ta tag i dessa. Att arbeta med Habitudmetodens alla åtta principer hjälper till att skapa ett klimat utan konflikter. Det gäller bara att börja innan det finns för mycket problem.
Habitudövningarna siktar på att se situationer som kan skapa konflikter och att se vilka beteenden som uppstår i dessa situationer. Ett genomgående knep är att leta just efter situation och beteende snarare än personlighet och person. Använd gärna god samtalsmetodik i form av följdfrågor och sammanfattningar för att verkligen försöka förstå vad dina kollegor upplever. Tänk på att Habitud är en metod som syftar till att stärka det som redan fungerar, så om ni har aktiva konflikter behöver ni ta in hjälp av HR eller konsulter för att ta tag i dessa. Att arbeta med Habitudmetodens alla åtta principer hjälper till att skapa ett klimat utan konflikter. Det gäller bara att börja innan det finns för mycket problem.
Ni märker att ni jobbat på bra med princip 6 när …
ni har identifierat risksituationer där gnissel, tjafs och konflikt kan uppstå. Ni har förebyggt konflikter när ni arbetat aktivt med att minska mängden av riskfyllda situationer. Ni har jobbat på bra med principen när ni har förtroende för att en person, som chefen i teamet, kan medla och lösa konflikter som kan dyka upp. Att ni har förtroende för att ni kan lösa en konflikt på ett bra sätt.
ni har identifierat risksituationer där gnissel, tjafs och konflikt kan uppstå. Ni har förebyggt konflikter när ni arbetat aktivt med att minska mängden av riskfyllda situationer. Ni har jobbat på bra med principen när ni har förtroende för att en person, som chefen i teamet, kan medla och lösa konflikter som kan dyka upp. Att ni har förtroende för att ni kan lösa en konflikt på ett bra sätt.