2. Tydliga roller

Vad är tydliga roller?
En roll gör det tydligt vem som ska göra vad. En definition av teamforskarna Becky Beard, Eduardo Salas och Scott Tanenbaum lyder “En roll kan definieras som en samling beteenden, eller aktiviteter, som en person känner sig manad att genomföra och förväntas genomföra, av både sig själv och andra.” Detta kan skapas med tydliga mål för en person och genom att undersöka beteenden som var och en förväntas göra för att nå dessa mål. 

Varför är det bra med tydliga roller?
Tydliga roller är en bra förutsättning för att få en transparent arbetsbelastning. Det gör den lättare att diskutera, ändra eller stötta. Att ha tydliga ansvarsområden med tydliga förväntningar på vad var och en ska uppnå hör ihop med både ökad jobbnöjdhet och minskad personalomsättning. När rollerna är otydliga eller i konflikt finns det risk att vi blir missnöjda och mår dåligt på jobbet, men när rollerna är tydliga kan de hjälpa oss att prioritera rätt och prestera bättre. En tydlig roll underlättar också för svåra samtal om exempelvis lön och prestation. Tänk att du sitter på lönesamtal och får höra “Du har inte gjort ditt bästa i år” så kan det förmodligen vara frustrerande. Att däremot få höra “Du har inte nått målen vi satte upp för din roll” är lättare att vara överens om. Enligt forskare som Scott Tannenbaum är något av det mest effektiva vi kan göra för att stärka teamet att tydliggöra rollerna.

Knep för att göra övningar för tydliga roller
Det ni är ute efter är att det ska vara tydligt vem som ska göra vad. Övningar för denna princip handlar därför mycket om att lyssna på var och en i teamet: hur kan de bidra till det gemensamma målet? Vad är deras expertis som vi andra kan ha nytta av? Vad är mest prioriterat? Hur är arbetsbelastningen? Vad är motiverande för olika personer? Träna era lyssningsfärdigheter och ställ många följdfrågor för att förstå dina kollegors situation. 

Ni märker att ni har jobbat på bra med princip 2 när …
alla har tydliga mål för sitt arbete, har tydliga ansvarsområden och att era tydliga förväntningar och prioriteringar leder till att alla hinner göra sina viktigaste arbetsuppgifter.