Träningstips

Sätt mål som en olympisk simmare

Testa att sätta upp fem delmål för dagen. Börja med ett övergripande mål, t.ex. att "städa lägenheten" eller att "göra en plan för kommande kvartal". Bryt sen ned målet i fem delmål eller fler, som du kan checka av under dagen. Kom ihåg: vi presterar som allra bäst när vi sätter mål som är både utmanande och specifika.

Swoosch! Bra jobbat!

Att bryta ned uppgifter i delmål hjälper oss inte bara strukturera vårt arbete - det ger oss också en chans att överblicka våra framsteg, steg för steg. Lyckades du bryta ned uppgiften i tillräckligt små delmål? Kom du ihåg att sätta mål som är höga och specifika?
 
 Om du vill se John Nabers målgång, och hans fantastiska mustasch, kan du titta här!


John Naber är simmaren med fem olympiska medaljer, fyra tidigare världsrekord och en av sporthistoriens bästa mustascher. Och han är ett utmärkt exempel på hur effektiv målsättning kan se ut. Efter att ha missat chansen att delta vid OS 1972 skapade han ett noggrant målsättningsprogram för sig själv. Han räknade ut hur många sekunder han behövde minska sin tid med, och räknade sen ut vilken utveckling som då behövdes för varje månad, varje vecka, och till och med varje träningstimme (!) fram till OS 1976.
 
När det väl var dags hade Naber fått ned sina tider helt enligt plan, och tog fem medaljer och fyra världsrekord på en vecka. Naber hade kunnat jobba med ett diffust mål som att "vinna guldmedaljen nästa gång" eller "förbättra sin teknik", men med fokus på exakta sekunder och hundradelar kunde han se, vecka för vecka, hur målet närmade sig.
 

Fler utmaningar

Visa fler utmaningar