Undvik what-the-hell-effect

Förekom what-the-hell-effekten genom att medvetet planera in ett avsteg från ett mål du har, utan att låta avsteget trigga igång en lavin av fler beteenden som tar dig längre bort från målet. (Försöker du undvika att äta chips, testa att äta ett par chips och stäng sedan påsen.)
Läs mer...
Lyckligare på fritiden

Undvik what-the-hell-effect

Snyggt!

What-the-hell-effekten påverkas även av hur långsiktiga dina mål är. Det är större risk att den uppstår när målen ses som kortsiktiga, som idag eller imorgon. Risken blir då mindre när du har långsiktiga mål, som nästa vecka, månad eller år. För att ytterligare öka chansen att nå ditt mål, följ Seinfelds råd eller testa att skriva en framtidsvision.
Att ta en kaka på din kollegas födelsedag under din sockerfria månad är inget som påverkar din hälsa nämnvärt. Däremot kan det få konsekvenser för ditt mål. Psykologiforskaren Janet Polivy myntade uttrycket “What-the-hell-effect” då hon och hennes kollegor i flera experiment funnit att  personer som brutit sin diet en dag, exempelvis genom att ta en kakbit trots sockerförbud, fortsatte äta socker under dagen. Resonemanget tycktes vara “om du redan misslyckats är det lika bra att fortsätta misslyckas”, det vill säga what-the-hell-effekten. För att undvika detta kan du uppmärksamma hur du beter dig när du misslyckas. Tar du en andra kaka, eller låter du bli?