Fem ord som skapar distans

Testa att lägga till “Nu fick jag tanken att…” innan tre tankar som just nu håller dig tillbaka från att göra saker du egentligen vill. Det kan handla om att slutföra en utmanande arbetsuppgift eller våga registrera sig på en dejtingsajt, eller något helt annat.
Läs mer...
Lyckligare på jobbet

Fem ord som skapar distans

Tankar, tankar, tankar...

Att se tankarna lite på distans kan hjälpa dig bli mer flexibel i vardagen. Tankarna säger åt dig att göra alla möjliga saker – ibland är det saker som är viktiga för dig, och ibland inte. Därför är det viktigt att hitta ett förhållningssätt till tankarna. Det här är en teknik som används i Acceptance and Committment Therapy. Ett annat sätt att förhålla sig till tankar kan vara en kort övning i mindfulness.
Har du testat att inte tänka på en gul banan? Det är lättare sagt än gjort. Hur vi än försöker kan vi inte styra innehållet i alla våra tankar, men vi kan välja hur vi ska förhålla oss till dem. Vi kan välja att ta dem på största allvar, eller att ta dem med en nypa salt. Och när vi ska göra det som är viktigt för oss på lång sikt, kan det vara bra att skapa lite distans – det är lättare att trotsa en tanke när man ser den lite på håll.
En enkel teknik för att skapa distans till tanken är att lägga till sex små ord:
"Nu fick jag tanken att..."
Exempel:
"Nu fick jag tanken att jag aldrig kommer klara intervjun"
"Nu fick jag tanken att jag måste vara hemma senast klockan sex"
"Nu fick jag tanken att jag kommer svimma om jag springer en mil”