Psykologiskt träningsprogram för välmående i kris

Qsdeqjw13p7bhnjxspuv Kristin Öster



Vad roligt, nu är du igång.

Från och med nästkommande arbetsdag kommer du att få ett träningstips skickat till dig per vecka. När du är klar med övningen kan du klicka på "Jag har testat tipset" så får du mer information och feedback!

Om du vill få ännu mer stöd och hjälp så kan vi varmt rekommendera SKR:s stödlista för psykisk hälsa i kristid. Där finns det både tips riktade till äldre, föräldrar och dig som jobbar hemma. Dessutom länkar de vidare till andra aktörer som samlat bra information. 
Är du också en av dem som håller fysiskt avstånd, jobbar hemma eller kanske jobbar dubbla skift just nu för att minska coronavirusets spridning? Heja dig! Tillsammans kan vi lindra de negativa effekterna för våra medmänniskor och samhället. Men det har sitt pris. Oro för släktingar och vänner. Begränsade sociala kontakter när vi behöver stöd och närhet som mest. Inställda aktiviteter och rubbade rutiner. Därför är det inte konstigt om du som många andra märker av ett svajigare humör, känner dig stressad eller börjar tappa motivation. 
Du kanske redan har ett anpassat träningsprogram som du kan göra hemma. En man i Frankrike lyckades till exempel springa ett maraton på sin balkong. Men vet du vad du kan göra för att hålla din psykiska hälsa i form? I den här kursen får du ett träningsprogram med fyra psykologiska tips på saker som du kan göra för att värna ditt psykologiska mående under dessa märkliga tider. Här kommer en kort sammanfattning: 
Tips 1: Oroar du dig för mycket just nu? Olika försök att lugna orostankar leder lätt till en ping pong match där hjärnan ständig kommer på nya saker att oroa sig för. Ett alternativt sätt att hantera oro är att sätta ut en orosstund. 
Tips 2: Hjärnan har ett negativt filter som gör att vi lättare minns negativa nyheter och händelser än positiva. Detta filter förstärks i kriser. Därför är det bra att aktivt uppmärksamma bra saker som hänt under dagen. 
Tips 3: Relationer är lika viktiga nu som innan. Genom att göra något hjälpsamt för andra kan du stärka ditt eget välmående och vårda dina relationer samtidigt. 
Tips 4: När aktiviteter ställs in och vi inte kan göra saker som förr är det lätt att tappa motivation. Men om vi slutar göra våra vardagliga aktiviteter helt är risken att vi blir ännu mer nedstämda. Den dystra känslan som får oss att vilja stanna kvar i soffan kan därför vara en signal att det är bra att försöka hitta på något. 

Sugen på att komma igång med din psykologiska Corona-träning? Klicka starta kurs så får du ett träningstipstips per vecka. Lycka till med ditt träningsprogram! 

Vill du inte längre fortsätta kursen? Du kan avanmäla dig när du vill.

Psykologiska träningstips i kursen

Logga in för att se träningstipsen i kursen! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära tipsen.

Logga in på Habitud