Stärk din psykologiska motståndskraft

Qsdeqjw13p7bhnjxspuv Kristin Öster



Vad härligt!

Då börjar vi resan mot mer psykologisk motståndskraft. Från om med nästkommande måndag kommer du att få ett psykologiskt träningstips per vecka skickat till dig på mejlen. Tipset ger ett förslag på något som du kan göra under veckan för att stärka din motståndskraft. Lycka till! 
Vad är det som gör att vissa personer inte bara tycks klara av motgångar, utan till och med växer sig starkare? Om det så är en tuff skilsmässa, en personlig tragedi eller en extremt stressig arbetsmiljö. Inom den psykologiska forskningen kallas vår förmåga att tackla livets svårigheter för psykologisk motståndskraft. I populärvetenskapen ges ofta extraordinära exempel på motståndskraftiga individer: Malala Yousafzai, Viktor Frankl och Nelson Mandela är några exempel. Lägg därtill att den psykologiska forskningen till mestadels fokuserat på psykisk sjukdom och lidande till följd av motgångar, så är det inte konstigt att vi luras att tro att psykologisk motståndskraft hör till det ovanliga. Tvärtom verkar motståndskraft vara vårt normaltillstånd. Och det är kanske inte så konstigt, eftersom vi som art är designade för att kunna överleva extremt tuffa miljöer. 

Givet att livet oundvikligen bjuder på motgångar, finns det något som du kan göra för att stärka din egen motståndskraft? Svaret är ja. I korthet går det ut på att buffra upp med resurser så att du har kraft kvar när smällen väl kommer, och att försöka se motgångar som tillfällen för lärande snarare än nederlag. Klicka på starta kurs för att lära dig mer! 

Vill du inte längre fortsätta kursen? Du kan avanmäla dig när du vill.

Psykologiska träningstips i kursen

Logga in för att se träningstipsen i kursen! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära tipsen.

Logga in på Habitud