Hantera coronarädslan

07b17d743f30cb8851387119f02d0cdd Brita Helleberg



Bra gjort av dig <3

Du har tagit små steg genom att göra saker som påverkar välmåendet positivt. Det kan kännas som myrsteg när det finns en stor rädsla. Men det är de små handlingarna summerade över tid som gör skillnaden.
Hur kan du ta kontroll över dina reaktioner i en okontrollerbar situation?
Det är svårt att påverka tankar och känslor. Har du någon gång försökt att inte tänka på en gul banan? Eller försökt att inte vara nervös när du ska hoppa bungy jump? Då förstår du detta. Sinnesrobönen går såhär: "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och visdom att förstå skillnaden". Det är i grunden en religiös bön, men den fungerar lika bra för ateister när vi ska tänka på hur vi kan bemöta tankar och känslor. 

I en situation där vi upplever osäkerhet om framtiden triggas människans hjärna lätt till katastroftänkande. Den vill hjälpa oss förutse faror och hot så den kan sätta dig i säkerhet. Men i tider av stora yttre omständigheter som du inte kan påverka, som coronautbrottet, så är det inte alltid dessa rädslotankar och känslor är så hjälpsamma. De kan snarare blir hindrande. Det är förståeligt att du har dem, men du kan inte göra något åt dem just nu. Men det du kan göra är att acceptera tankar och känslor genom att skapa distans till dem. Sedan kan du påverka det du faktiskt kan styra: dina beteenden. 

Så att ta kontroll över dina reaktioner handlar om att:
1. Tankar och känslor är svåra att påverka
2. Förändra det du kan: dina beteenden

Vill du inte längre fortsätta kursen? Du kan avanmäla dig när du vill.

Psykologiska träningstips i kursen

Logga in för att se träningstipsen i kursen! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära tipsen.

Logga in på Habitud