Hitta en motståndskraftig rutin

Välj en rutin som du känner stärker ditt mående. Det kan vara att umgås mer med vänner, träna eller göra en aktivitet som på annat sätt väcker positiva känslor. Lägg in i kalendern en påminnelse om vad det är du ska göra och när det ska ske. 
Läs mer...
Lyckligare på fritiden

Hitta en motståndskraftig rutin

Grattis, du har tagit ett viktigt steg mot att öka din motståndskraft och stå starkare i med- och motvind!

Ibland är det svåraste, med all form av träning – både psykologisk och fysisk – att hitta en vana i vardagen som gör att man håller igång träningen. Ambitionen att umgås mer med vänner, träna oftare på gymmet och att varje dag klara av den långa att göra-listan kan vara peppande ända tills det känns överväldigande. Men genom att ha ett realistiskt mål bäddar du för framgång. En utmaning från habitud som kombinerar flera välmåendefaktorer är exempelvis benen fulla med spring.
 
Har du en pålitlig träningsrutin – ända tills en jobbtopp kommer då allt raseras? Forskning visar att motståndskraftiga personer är skickliga på att hålla kontakten med sitt sociala nätverk, fortsätta träna fysiskt och uppmärksamma ljuspunkterna i tillvaron, trots att de genomgår en prövande tid.  Även om vi vet om att det är bra att fortsätta träffa en vän trots att kalendern är fulltecknad med jobb så kan det vara svårt att få till hälsosamma vanor. Att få in en ny vana bygger på att vanan utförs i ett liknande sammanhang, och gärna vid samma tidpunkt. Exempelvis att titta på roliga youtube-klipp medan du varje dag morgonpendlar till jobbet, eller gå på Army Fitness varannan torsdagsmorgon med samma träningskompis.