Undvik feedbackens fallgropar

Siri Helle

Att feedback är viktigt för att människor ska utvecklas och känna sig motiverade i det de gör, det är något de flesta har hört både en och två gånger. Organisationsforskarna Kluger och DeNisi är inget undantag, när de i en studie understryker hur viktig återkoppling är för att medarbetare ska ägna sig åt rätt saker på jobbet. Är alltså all feedback bra feedback? Långtifrån. Faktum är att det i samma studie upptäcktes att i en tredjedel av fallen försämrades medarbetarnas prestation efter att cheferna medvetet börjat ge dem feedback. Hur kan det komma sig? Resterande två tredjedelar fick ju de positiva resultat som förväntades. Svaret är flera vanliga misstag i hur feedbacken gavs, som vi ska titta närmare på i denna kurs. Så du får träna på hur du ska ge feedback som ger resultat – vare sig det handlar om effektiva måndagsmöten, hur gruppen passar tider eller kollegan som lämnar smulor på köksbänken.

Do you no longer want to participate in the course? You cancel the course whenever you like.

Exercises in the course