Det psykologiska gymmet

Välkommen! Vi postar varje dag ett nytt vetenskapligt grundat träningstips. De kan du använda för att träna dig själv eller din organisation till ett hållbart välbefinnande och en positiv arbetsmiljö. Hör av dig till oss om du vill se hur vi kan hjälpa er organisation.
Träna dig själv Träna organisationen
Visa fler utmaningar

Kurser

Veckans kurs

Beach 2018 - en kurs i kroppsacceptans

Till kursen
Nu är sommarvärmen kommen och det går äntligen att ta av sig alla bylsiga vinterkläder. Den lättklädda årstiden är också då de allra flesta blir påmind om hur ens kropp inte motsvarar de rådande smala och muskulösa idealen, låt oss kalla det kroppshetsen. Majoriteten av alla människor är på något sätt missnöjda med sin kropp och har delvis sänkt självkänsla på grund av det. Vi använder ofta flera olika strategier för att hantera kroppshetsen; ibland försöker vi anpassa kroppen genom dieter, rigorös träning eller till och med operationer. Andra sätt handlar om att dölja kroppen med täckande kläder eller att undvika situationer där kroppen syns, så som att inte gå till stranden en solig dag. En radikalt motsatt metod kallas kroppsacceptans. Det har forskats på genom det skolbaserade programmet The Body Project. Det går ut på att kritiskt granska skönhetsideal och hur man påverkas av dem. Att genomgå det programmet har visat sig öka deltagarnas acceptans för sin egen kropp och till och med förebygga ätstörningar. Du som vill veta mer om projektet kan läsa på projektets hemsida eller kontakta de forskare som studerar metoden i Sverige. I den här kursen, som baseras på The Body Project, kommer du att få vägledning i tre saker. För det första kommer du att få hjälp att genomskåda dina egna kroppshetsande tankar och beteendemönster. För det andra kommer du att kartlägga vilka sociala koder som förstärker dina tankar och slutligen göra en plan för hur du kan börja bryta dina egna mönster. Den här kursen riktar sig till alla som känner sig begränsade av sin kroppsuppfattning, oavsett kön eller ålder.  Eftersom det krävs många människor för att upprätthålla en ohälsosam norm kan det vara en fördel att ha några vänner med sig när man vill bryta mot en norm. Därför rekommenderar vi att du ber minst en vän att följa med dig under den här kursen och att ni berättar för varandra vad ni kommer fram till.

Tänk inte på en gul banan

Till kursen
Det är svårt att påverka tankar och känslor. Har du någon gång försökt att inte tänka på en gul banan? Eller försökt att inte vara nervös när du ska hoppa bungy jump? Då förstår du detta. Denna minikurs är för dig som ska gå workshopen "Tänk inte på en gul banan - om att hantera tankar, känslor och beteenden i tider av förändring" För att få ut mesta möjliga av workshopen får du möjlighet att göra upp till tre föruppgifter, utmaningar, som kopplar till föreläsningens tre delar: 1. Tankar och känslor är svåra att påverka 2. Förändra det du kan: dina beteenden 3. Välj vilka beteenden du vill förändra med vägledning av värderingar Dispositionen utgår från Sinnesrobönen: "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och visdom att förstå skillnaden". En i grunden religiös bön som fungerar även för ateister. Den första utmaningen handlar om att acceptera tankar och känslor genom att skapa distans till dem. Den andra handlar om att påverka det du kan: dina beteenden. Detta genom att göra det som är viktigt för dig oavsett vad du känner. De sista utmaningen hjälper dig att förstå skillnaden mellan vad du kan acceptera och vad du borde agera på med hjälp av värderingar. Du får mer kläm på dessa genom att tänka på sista dagen på ditt jobb.  Ska du inte gå på denna worksop men blir nyfiken på om det kan vara något för er organisation? Läs mer om våra workshops här. 
Logga in på Habitud

Logga in för att kunna anta utmaningar och få feedback på de du gjort! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära utmaningarna.