Träningstips

Byt ut självkritiken

Fundera på ditt nyårslöfte, skriv ned vilka tankar och känslor som uppkommer när du tänker på att genomföra det. Skriv sedan ned tre, mer omtänksamma, sätt som istället skulle kunna motivera dig till samma förändring.

High five!

Bra jobbat! Blev det någon skillnad mellan dina första tankar och känslor kring hur du skulle kunna uppnå förändring jämfört med de tre mer omtänksamma sätten? Om du vill öva mer på självmedkänsla, pröva utmaningarna Var din egen bästa kompis, Bättre relation med självmedkänsla? och Håll dig själv i handen!


Har du någonsin misslyckats med ett nyårslöfte? Om ja, blev du då besviken på dig själv? Psykologiprofessorn John Norcross och psykologen Dominic Vangarelli gjorde en studie på nyårslöften och undersökte skillnader mellan de som lyckas hålla sina löften eller inte. De fann att de som kritiserade sig själva hade mindre chans att lyckas. Enligt psykologiprofessorn Kristin Neff så är ett alternativ till självkritik som motivationsfaktor för förändring att använda sig av självmedkänsla. Neff menar att du kan träna på att vara snäll och förstående mot sig själv när självkritikern inom dig vaknar, för att hitta ett nytt, mer omtänksamt sätt att motivera dig själv. Exempelvis skulle du knappast skälla på en vän som försökte genomföra en förändring i livet, utan snarare peppa och stötta. Att vara lika stöttande mot sig själv är att praktisera självmedkänsla.

Fler utmaningar

Visa fler utmaningar