Hjälper dig omvandla vetenskap till lycka

Vill du bli lyckligare eller skapa en lyckligare organisation? Vägen dit går genom psykologisk träning. Vi postar regelbundet vetenskapligt grundade träningstips. De kan du använda för att träna dig själv eller ditt team. Hör av dig till oss om du vill se hur vi kan hjälpa er organisation.
Testa gratis Läs mer
Logga in för att se fler psykologiska träningstips

Populära kurser

Bra virtuella möten för bra samarbete på distans

Till kursen
Har du känt dig lite ensam och bortkopplad från kollegorna när ni jobbar på distans? Du märker kanske att ni glider ifrån varandra när ni inte längre ses ansikte-mot-ansikte. Eller har du ett team där ni sitter i olika länder? Är det då lättare att känna samhörighet med de du träffar fysiskt ibland? Att jobba virtuellt med sitt team, alltså att ses över digitala medier såsom video, telefon eller chatt, har både sina fördelar och utmaningar.  I Coronatiderna slängdes många in i virtuellt teamarbete över en dag och fick uppleva utmaningarna med att mötas virtuellt. Tröttheten efter en hel dag med videomöten. Frustrationen över en annan mötesdeltagares tangentbordsknapper när den glömt stänga av mikrofonen.Virtuellt teamarbete kräver att vi kommunicerar på ett annat sätt. I en sammanställning över forskningen kring att leda virtuella team tar psykologiprofessor Guide Hertel och hans kollegor upp utmaningen med att kommunicera när vi inte kan ses ansikte-mot-ansikte. Det finns en ökad risk för missförstånd när vi möts på ett annat sätt än vi är vana vid, och där vi inte kan läsa av kroppsspråk och känslolägen lika lätt.Virtuella möten är ett viktigt kommunikationsforum för virtuella team. Att hålla bra virtuella möten är att skapa en bra virtuell arbetsmiljö. För precis som ingen ska behöva sitta i en för bullrig arbetsmiljö - så ska väl ingen behöva känna sig omotiverad för man inte förstår tekniken eller oengagerad för att man inte är helt säker på syftet med mötet är?Bra virtuella möten blir hållpunkterna för samarbetet i det virtuella teamet. Rätt utförda kan de stärka både sammanhållningen i teamet och öka produktiviteten!

Psykologiskt träningsprogram för välmående i kris

Till kursen
Är du också en av dem som håller fysiskt avstånd, jobbar hemma eller kanske jobbar dubbla skift just nu för att minska coronavirusets spridning? Heja dig! Tillsammans kan vi lindra de negativa effekterna för våra medmänniskor och samhället. Men det har sitt pris. Oro för släktingar och vänner. Begränsade sociala kontakter när vi behöver stöd och närhet som mest. Inställda aktiviteter och rubbade rutiner. Därför är det inte konstigt om du som många andra märker av ett svajigare humör, känner dig stressad eller börjar tappa motivation. Du kanske redan har ett anpassat träningsprogram som du kan göra hemma. En man i Frankrike lyckades till exempel springa ett maraton på sin balkong. Men vet du vad du kan göra för att hålla din psykiska hälsa i form? I den här kursen får du ett träningsprogram med fyra psykologiska tips på saker som du kan göra för att värna ditt psykologiska mående under dessa märkliga tider. Här kommer en kort sammanfattning: Tips 1: Oroar du dig för mycket just nu? Olika försök att lugna orostankar leder lätt till en ping pong match där hjärnan ständig kommer på nya saker att oroa sig för. Ett alternativt sätt att hantera oro är att sätta ut en orosstund. Tips 2: Hjärnan har ett negativt filter som gör att vi lättare minns negativa nyheter och händelser än positiva. Detta filter förstärks i kriser. Därför är det bra att aktivt uppmärksamma bra saker som hänt under dagen. Tips 3: Relationer är lika viktiga nu som innan. Genom att göra något hjälpsamt för andra kan du stärka ditt eget välmående och vårda dina relationer samtidigt. Tips 4: När aktiviteter ställs in och vi inte kan göra saker som förr är det lätt att tappa motivation. Men om vi slutar göra våra vardagliga aktiviteter helt är risken att vi blir ännu mer nedstämda. Den dystra känslan som får oss att vilja stanna kvar i soffan kan därför vara en signal att det är bra att försöka hitta på något. Sugen på att komma igång med din psykologiska Corona-träning? Klicka starta kurs så får du ett träningstipstips per vecka. Lycka till med ditt träningsprogram! 
Gratis

Från ensamhet till samhörighet

Till kursen
Att känna ensamhet är något som händer alla ibland och många ofta. Forskning från hela världen från 70-talet och framåt, skvallrar om att vi har vi fått allt färre nära vänner, vänner vi kan anförtro oss till. Med den rådande smittspridningen och uppmaningar om att stanna hemma är troligen ensamheten större nu än någonsin.Men vad är egentligen ensamhet, innebär det bara att vara själv? Den psykologiska definitionen av ensamhet är den skillnad mellan hur dina sociala relationer ser ut idag och hur du skulle vilja att de såg ut. Det innebär alltså att du kan vara ensam med massor av människor omkring dig och för dig själv utan vara ensam.Ensamhet är inte bara en jobbig känsla, faktum är att det är fysiskt ohälsosamt för oss också. Forskning har visat att långvarig ensamhet är lika dåligt för vår hälsa som att röka. Så varför har vi ens den här känslan om den både är jobbig och ohälsosam? Jo ensamhet kan jämföras med hunger eller törst. Det är ett känslomässigt alarm som precis som alarmet du har på din mobil på morgonen är jobbigt i stunden men i längden påverkar dig att göra något du tycker är värdefullt, som att umgås eller att gå upp på morgonen. På kort sikt kan ensamhet vara bra, den får oss att söka upp vänner och gör oss gladare när vi träffar dem. Det är när den biter sig kvar under lång tid som vi börjar må dåligt.Så ensamhet kan se olika ut från person till person, men hur brukar den se ut? När professorn Hawkley med kollegor undersökte ensamhet i en studie så kom de fram till att det är bristande kvalitet i relationer som hänger ihop med ensamhet. Det handlar alltså inte om mängden vänner man har. Många vänner som är som satelliter räcker inte, vi behöver vänner innanför vår atmosfär. I en studie av Ed Diener och Martin Seligman med namnet ”Very happy people” fann forskarna även att ett utmärkande drag för very happy people är nära relationer.Den här kursen är till för dig som känner dig ensam ibland eller vill stärka dina vänskaper för att undvika ensamhet i framtiden.
Gratis

Tänk inte på en gul banan

Till kursen
Det är svårt att påverka tankar och känslor. Har du någon gång försökt att inte tänka på en gul banan? Eller försökt att inte vara nervös när du ska hoppa bungy jump? Då förstår du detta. Denna minikurs är för dig som ska gå workshopen "Tänk inte på en gul banan - om att hantera tankar, känslor och beteenden i tider av förändring" För att få ut mesta möjliga av workshopen får du möjlighet att göra upp till tre föruppgifter, utmaningar, som kopplar till föreläsningens tre delar:1. Tankar och känslor är svåra att påverka2. Förändra det du kan: dina beteenden3. Välj vilka beteenden du vill förändra med vägledning av värderingarDispositionen utgår från Sinnesrobönen: "Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och visdom att förstå skillnaden". En i grunden religiös bön som fungerar även för ateister. Den första utmaningen handlar om att acceptera tankar och känslor genom att skapa distans till dem. Den andra handlar om att påverka det du kan: dina beteenden. Detta genom att göra det som är viktigt för dig oavsett vad du känner. De sista utmaningen hjälper dig att förstå skillnaden mellan vad du kan acceptera och vad du borde agera på med hjälp av värderingar. Du får mer kläm på dessa genom att tänka på sista dagen på ditt jobb. Ska du inte gå på denna worksop men blir nyfiken på om det kan vara något för er organisation? Läs mer om våra workshops här. 

Stärk innovation med lärande team

Till kursen
Du sitter och läser ett dokument som beskriver en arbetsprocess. Du förstår inte riktigt. Det känns inte helt logiskt. Vore det inte bättre om vi strukturerat utvärderade projektet löpande och inte bara efter att det är klart? Frågan är: säger du något eller tänker du att det säkert finns en förklaring varför det står som det står och gör ditt bästa för att följa instruktionerna?Många bolag har förstått vikten av kunskap i dagens tjänstesamhälle och investerar stort i att attrahera, rekrytera och behålla talanger. Men om dessa talanger inte vågar delge sina idéer, föreslå nya lösningar eller kritiskt granska de processer som finns så kommer de ju inte bidra som förväntat till organisationen. Men om du inte vågar säga att arbetsbeskrivningen inte verkar logisk och föreslå att ni ska utvärdera löpande istället, så spelar det ingen roll hur bra idéer du har. Innovation kräver lärande. Lärande team lär sig snabbt av misstagen som görs och hittar gemensamt en bättre väg framåt. De växer snabbare och presterar bättre, där vågar en person säga att ni borde ha veckovisa utvärderingsmöten. Professor Amy Edmonsson på Harvard har i sin forskning sett att i lärande team känner teammedlemmarna psykologisk trygghet och vågar dela med sig även av det som inte gått så bra. Kanske vågar du vara den som går i täten för att skapa en tryggare kultur och ett mer lärande team? Testa övningarna i den här kursen så har du tagit de första stegen!

Utforska

Logga in på Habitud

Logga in för att kunna spara tips och få feedback på de du testat! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära tipsen.

Ensam eller stark

Ensam eller stark

Åtta principer för framgångsrika team

Läs mer om vår bok