Nyårslöftet - andra delen

39139d47bd9be4fd18fc0ecc338787e8 Habitud Team



Grymt! Då fortsätter vi!

Oavsett om du redan har gjort förra veckans kurs eller hoppar på nu har du givit dig själv goda chanser till ett bestående nyårslöfte. Lycka till! 
När vi vill ändra på något i vårt liv, till exempel med ett nyårslöfte, händer det att vi faller tillbaka i gamla vanor. Kanske hade du bestämt dig för att äta mindre godis men helt plötsligt så kommer din familj viftandes med Aladdin-asken och före du vet ordet av har du munnen full av choklad. Kanske kände du då också ett litet sting av en dålig känsla; skam. ”Jag skulle ju inte är mer godis efter jul, varför är jag så svag så att jag inte kan låta bli?” 
De flesta av oss kan nog komma på en liknande situation vi befunnit oss i. Inte sällan så leder den jobbiga känslan av att ha halkat in i gamla vanor till att vi ger upp våra nyårslöften.
Men forskning av bland andra Philippa Lally har visat att det tar tid att skapa en vana, i genomsnitt 66 dagar. Hennes forskning visade även att det inte spelade någon roll att glömma bort en ny vana en dag så länge man fortsatte att försöka. Allt är alltså inte förlorat för efter att ha halkade av banan en gång. 
Forskning av Kristin Neff pekar mot att hur vi reagerar när vi misslyckas på vägen till en förändring är avgörande för hur ofta vi lyckas. Inte sällan så reagerar vi på ett misslyckande med att försöka läxa upp oss själva. Vi gör det i god tro med förväntningen att vi ska ”skärpa till oss”, men oftast så leder det till att hela förändringen känns ångestfylld och oöverkomlig. Att istället reagera med omtanke mot sig själv och förståelse för att det är helt normalt att misslyckas några gånger före vi lyckas ökar våra chanser till förändring.
 
I veckans kurs så får du lära dig byta ut självkritiken mot självmedkänsla, undvika andra fällor som får våra nya vanor på fall.
 

Utmaningar i kursen

Logga in för att se utmaningarna i kursen! Du får även vårt nyhetsbrev med de mest populära utmaningarna.

Logga in på Habitud