Träningstips

Arrangera mera för att lyckas

Skriv ner två små saker du kan göra för att utöva stimuluskontroll över ditt nyårslöfte. 
Om du exempelvis vill träna mer kan du packa träningskläderna kvällen innan eller boka in ett pass med en kompis. Eller om du vill äta mer hälsosamt kan köpa hem frukt som du placerar synligt hemma.

WOW!

Nu blir det enklare för dig att lyckas. I Norcross och Vangarelli studie var stimuluskontroll den enda faktorn som påverkade om man lyckades med sitt nyårslöfte vid varje mätpunkt, mellan en vecka till två år efter avgett löfte.


Distraheras du lätt av lockelser? Att bryta gamla vanor eller bygga nya är svårt, framför allt om vi utsätts för frestelser. Psykologiprofessorn John Norcross och psykologen Dominiv Vangarelli undersökte vad som skiljde de som lyckas med nyårslöften från de som inte gör det. En stark faktor som påverkar denna skillnad är stimuluskontroll. Stimuluskontroll handlar om att arrangera din omgivning så att den underlättar för dig att utföra din nya vana. Om ett nyårslöfte handlar om att stressa mindre kan stimulikontroll till exempel vara att ta bort saker som triggar stressen, som att lägga undan telefonen eller stänga av datorn. 

Fler utmaningar

Visa fler utmaningar